söndag, december 6

Pepparkakdagen

Det här är ingen vanlig gryta, det är en gryta i GRYTA Eningböle............Innehållet är pepparkaksdeg och det är inte vilken liten deg som helst. Har du gjort en pepparkaksdeg på fyra kilo mjöl någon gång så förstår du att det behövs många som bakar.



Jag tror aldrig att jag har sett så många olika varianter av pepparkakor. Naturligtvis fanns de vanliga "modellerna" men det fanns en hel del ovanliga........vad sägs om cirka 400 hjärtan samlade på en enda plåt, antingen är det en plåt i megaformat eller så är det minipepparkakor det är fråga om......avgör själv.




Jag kan väl inte säga att jag bidrog med en endaste kaka....men jag fick ett utsökt kaffe. Nymalda bönor och en angenäm smak och färg. Förmodligen har de odlat de själva....Eningböles grovmalda .



Det är i denna lilla maskin som det underbara kaffet finns....




Jag tror nog att vi var omkring tio personer på kakbaket, då har jag räknat med åskådarna som inte bakade. Det var ingen som behövde gå hungrig från kalaset, det fanns det mesta. Saffransbullar i olika modeller, glögg, russin, mandel, pepparkakor och deg för den som ville ha. Tyvärr var inte alla lika glada på kalaset, alla var helt enkelt inte inbjudna att delta runt kökbordet. Den som var uppmärksam såg att det fanns bedjande ögon som stirrade och stirrade och stirrade.

Man får väl hoppas att denna lilla varelse fick smaka när gästerna hade gått hem......men man vet ju aldrig


Hur som helst det var ju en trevlig tillställning och många goda pepparkakor hamnade hemma hos Tage och Elsa, inte helt fel.